
2017

Nicolás de Pedro
Research Fellow, CIDOB

Daniel Iriarte
Journalist, El Confidencial

WHEN THE RUSSKIY MIR AND THE SPANISH-SPEAKING 
WORLD MEET: RT AND SPUTNIK IN SPANISH 

61

A s a critical element of a multidimensional political warfare 
scheme, disinformation represents a serious challenge for 
European democracies. Convinced that it faces an existential 

threat from the West, Russia aims to turn some key features of 
democracy, such as the free flow of information and the open and 
plural nature of European societies, into a strategic vulnerability. The 
internet, especially through social networks, offers open access to 
the heart of liberal democracies. This is where the Kremlin deploys its 
information warfare with the aim of weakening NATO and the EU in 
general. Spain, a committed member of both and also a platform for 
reaching the Spanish-speaking world of Latin America and the United 
States, is no exception to this rule.

Unlike in Soviet times, Russia is not trying to sell the benefits of 
its system but to sow doubts and contribute to tensions within 
Euro-Atlantic countries. It is no longer a case of arguing “we are 
better”, but of saying we are all equal, which helps to reinforce the 
Kremlin’s message to its domestic audience regarding what it believes 
is the hypocrisy and corruption of the West. Similarly, Russia takes 
advantage of the open Western framework built upon the paradigm 
of the free flow of information to attack its adversaries. It is an 
environment that can easily and at low cost be saturated with fake 
news and tendentious narratives. The political impact of these tools 
remains to be determined with precision but, in a context of post-
truth and as the legitimacy of liberal democracies has been weakened 
by the economic crisis which has contributed to polarising society, its 
impact is potentially devastating.

While the diagnosis is clear, the remedy is anything but. The Russian 
disinformation machine offers sophisticated products that are difficult 
to unravel and combat and they are adapted to each target audience. 
On the tactical level, various initiatives have proliferated – among 
them the EU’s East Stratcom Task Force – to monitor and denounce 
fake news and provide accurate information. Although necessary, 
this is only part of the solution and has its own dilemmas, since it will 
always be easier and cheaper to saturate an environment with fake 



WHEN THE RUSSKIY MIR AND THE SPANISH-SPEAKING WORLD MEET: RT AND SPUTNIK IN SPANISH 

62
2017

information than to debunk it, and it also means that those who 
disinform get to set the agenda. But what to do at the strategic level 
remains uncertain. Is it possible and advisable to limit the flow of 
information? Can it be done in advance without knowing the content 
and only the source? What is to be done when the authorship is 
unclear? These questions, so far, have no obvious answers.

Russia and the information warfare

Russia sees a world which is currently going through fundamental 
and rapid changes because of the emergence of a multipolar 
international system whose principles, according to the predominant 
view in the Kremlin, will most likely be forged by conflict and military 
might. Therefore, for Moscow, stark competition, uncertainty and 
confronting values are central elements on the immediate horizon. This 
perspective, which puts the emphasis on threats and dilutes the value of 
cooperation, is reflected in official reference documents adopted by the 
Kremlin in recent times such as the Foreign Policy Concept (November 
2016), the National Security Strategy (December 2015) and the Military 
Doctrine (December 2014).

Within this general framework, Russia is aware of its structural 
disadvantages in terms of economics and conventional military 
capabilities when facing other major powers. That is why Moscow 
attaches the utmost importance to both its nuclear deterrence 
capacity and the asymmetric methods and instruments that allow 
it to maintain strategic parity, especially with a West perceived as 
the main adversary and threat to Russia. The emphasis placed on 
the United States and some European countries that the Kremlin 
regards as strategically subordinate to Washington is explained by its 
conviction that they implement a strategy whose ultimate goal is to 
overthrow the current regime in Russia. This perception, fuelled by 
recurrent misunderstandings and frustrated Russian expectations in its 
relationship with both NATO and the EU, has led to the consolidation 
of a victimhood narrative whose central axis is the antagonism with the 
Euro-Atlantic powers.

Leading Russian strategists have conceptualised so-called “non-linear 
warfare” as a reference model for future armed conflicts. The central 
points are that wars will be undeclared; there will be broad use of 
kinetic and non-kinetic tools in close coordination; the distinction 
between the military and civilian domains will become even more 
blurred; and battles will take place in the information space as well 
as in physical arenas (Hansen, 2016: 4). Therefore, military and non-
military elements will be united in an integrated all-encompassing 
strategy in which propaganda, disinformation and control over 
information will be essential elements for securing the success of 
military operations. 

In the discussion on this new way of understanding the war, an 
article published in February 2013 by General Valery Gerasimov, Chief 
of Staff of the Russian Armed Forces, proved to be very influential 
(Gerasimov, 2013). After the annexation of Crimea and the undeclared 
war in Donbas, circulation of this article, popularly known as the 



63
NICOLÁS DE PEDRO AND DANIEL IRIARTE

2017

“Gerasimov doctrine”, was boosted since it anticipated many of the 
elements deployed in these operations. However, two aspects must be 
highlighted: on the one hand, it is not a doctrine and, on the other, 
Gerasimov did not invent the hybrid war but reflects on what he 
interprets the West is launching against Russia. In his reading, the Arab 
Springs play a central role: from the perspective of the Kremlin, they 
are a continuation of the Colour Revolutions and reveal the potential 
and importance of the methods and forms of asymmetric intervention. 
Conventional forces – understood as those that can be clearly identified 
– should only be used, the Russian general points out, at the end of the 
conflict once supremacy has been achieved in the battlefield. 

Disinformation – the deliberate spreading of false information – becomes 
thus a decisive element within this multidimensional political warfare 
scheme. The Russian propaganda and communication machine is 
therefore conceived as a strategic weapon, but with the purpose of 
being used massively to undermine, disorient, distract, shake, weaken or 
paralyse the adversary. The most important and worrying feature is that 
Russian thinking does not draw a clear distinction between periods of 
war and peace and entails broad, permanent information warfare.

This approach is in stark contrast with the Western one which, even 
according to Russian sources, limits the information war to “tactical 
information operations carried out during hostilities” (Giles, 2016: 4). 
Similarly, it is worth underlying that for Russia information warfare is a 
broad and inclusive concept that “can cover a vast range of different 
activities and processes seeking to steal, plant, interdict, manipulate, 
distort or destroy information […] The delineation of activities in the 
cyber domain from other activities processing, attacking, disrupting or 
stealing information is seen as artificial in Russian thinking” (Giles, 2016: 
4, 8). Thus, “distributed denial of services attacks (DDoS), advanced 
[cyber] exploitation techniques and Russia Today television are all related 
tools of information warfare” (Smith, 2012: 8). 

The Georgia war in August 2008 marked a turning point leading to 
the current scenario as it prompted deep reflection in the Russian 
authorities. Russia won the war and achieved the strategic objective of 
“reinforcing Russian control of Georgia’s separatist regions [but faced] 
numerous tactical and operational problems […] the Russian military 
had to rely on superior numbers instead of quality” (Gressel, 2015:2). 
Similarly, Moscow interpreted the coverage of major international media 
during the conflict as a defeat of its communication system.1 Hence, the 
Kremlin decided to undertake a profound military reform and rethink its 
information strategy.

RT, Sputnik and the Kremlin’s propaganda machine 

Russia Today – created in 2005 initially to give a more positive image 
of Russia to English-speaking viewers – was renamed RT in 2009. The 
channel remained in line with the Kremlin’s agenda but its goal was 
no longer to provide news about Russia or the Russian point of view 
on international news: it worked above all to spread anything that 
questioned and contributed to troubling and eroding the legitimacy of 
Western countries.

1.	 The videos of former Georgian 
President Saakashvili chewing his tie 
and the interrupted interview with 
the mother and the South Ossetian 
girl fleeing the Georgian bombing 
of Tskhinvali broadcast by the US 
channel FOX are a recurrent referen-
ce in the Russian conspiracy vision.



WHEN THE RUSSKIY MIR AND THE SPANISH-SPEAKING WORLD MEET: RT AND SPUTNIK IN SPANISH 

64
2017

Similarly, “Russia Beyond the Headlines” was created in 2007 and 
currently owns 19 web portals in 16 languages, as well as paper 
formats distributed as supplements with some of the most important 
newspapers in the world. In 2013 the Rossiya Segodnya (“Russia 
Today”) conglomerate absorbed the RIA Novosti agency and the 
radio broadcaster “The Voice of Russia” and added the newly 
created Sputnik News in 2014 (Lucas & Pomeranzev, 2016). RT is not 
officially linked to the same media group but its director, Margarita 
Simonyan, is also the editor-in-chief of Sputnik.2 The telephone 
number of “Russia Beyond the Headlines”, which is part of the 
TV-Novosti group, is the same as that of RT (although with another 
extension number), a fact indicating that it also belongs to the same 
communication project.

The creation of platforms such as Free Video – which since 2009 has 
offered subscribers free content with high quality images and in 2013 
became the Ruptly agency, whose materials are paid for, although at 
very competitive rates – reflects the intention to reach the maximum 
possible share of audiovisual markets. Especially relevant was the 
creation, in January 2015, of Sputnik.Polls, the agency that defines 
itself as “a project of international public opinion in cooperation 
with leading research companies such as Populus, IFOP and Forsa”. 
According to the information provided by Sputnik, “the project 
organizes regular surveys in the United States, Europe and Asia on 
the most sensitive political and social issues”.3 However, a brief review 
of the list of such surveys shows the strong bias when it comes to 
the selection of the topics, always with a highly favourable approach 
to Russia, with examples such as “More than a third of Italians and 
Germans believe that Crimea is part of Russia” or “The US and 
Europe disagree on the extension of the sanctions against Russia”.

The report by the US intelligence community on the alleged Russian 
interference in the 2016 US elections indicates that: “The Kremlin 
spends $190 million a year on the distribution and dissemination of 
RT programming, focusing on hotels and satellite, terrestrial, and cable 
broadcasting” (ICA, 2017: 10). The Hungarian research institute Political 
Capital in turn calculates that Moscow allocates €370 million per year to 
its media plan abroad, which also includes Sputnik and “Russia Beyond 
The Headlines”, as well as other “minor” local media in different 
countries of interest to Russia, such as the Baltic countries and central 
and eastern Europe. The same US report notes that “RT states on its 
website that it can reach more than 550 million people worldwide and 
85 million people in the United States”. According to the channel’s own 
management, “the RT website receives at least 500,000 unique users 
every day. Since its inception in 2005, RT videos received more than 800 
million visits on YouTube (1 million views per day), which is the highest 
[figure in the world] among news outlets” (ICA, 2017: 10). 

The impact that both media claim to have is difficult to verify. Sputnik 
claims to have offices in more than 20 countries and more than 14 
million consumers on social networks in different languages. “Sputnik 
broadcasts through its websites, analogue and digital radio, mobile 
device apps and social media. Sputnik cables are published in English, 
Arabic, Spanish and Chinese on a regular basis” the statement 
says. It adds that “Sputnik’s websites are available in more than 30 

2.	 See: https://mundo.
sputniknews.com/
politica/201705311069598363-
rusia-simonian-washington-injeren-
cia/.

3.	 See: https://mundo.
sputniknews.com/trend/sputnik_opi-
niones_2016/.

https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2fpolitica%2f201705311069598363-rusia-simonian-washington-injerencia%2f
https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2fpolitica%2f201705311069598363-rusia-simonian-washington-injerencia%2f
https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2fpolitica%2f201705311069598363-rusia-simonian-washington-injerencia%2f
https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2fpolitica%2f201705311069598363-rusia-simonian-washington-injerencia%2f
https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2fpolitica%2f201705311069598363-rusia-simonian-washington-injerencia%2f
https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2ftrend%2fsputnik_opiniones_2016%2f
https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2ftrend%2fsputnik_opiniones_2016%2f
https://webmail.cidob.org/owa/redir.aspx?C=5cb30ef877df48778ec3ae538d637f0e&URL=https%3a%2f%2fmundo.sputniknews.com%2ftrend%2fsputnik_opiniones_2016%2f


65
NICOLÁS DE PEDRO AND DANIEL IRIARTE

2017

languages, including English, Arabic, Spanish, Italian, Chinese, Polish, 
Portuguese, Serbian, Turkish and French”.4 Even more important is 
the weight of RT. This firm runs channels and online platforms in five 
languages, in addition to Russian: it broadcasts in English, Spanish 
and Arabic, and maintains websites in French and German and it has 
already announced the intention to launch the channel in French. 
All of them are directed from the headquarters in Borovaya Street 
in Moscow, although it also owns offices in Washington, London, 
Paris, Berlin and Madrid, among other places. 2,300 people from 40 
different countries work at RT. However, certain secrecy surrounds 
these venues, whose addresses and telephones are sometimes difficult 
to find on the internet.

The ultimate goal of all these media is to promote the Kremlin’s 
vision on specific topics, to increase its influence and ability to set 
the agendas and narratives in European public debates. In some 
of these media you can occasionally find some critical points of 
view.5  However, when dealing with matters the Kremlin regards 
as strategic, dissonances are not noticed and messages in different 
media are mutually reinforcing. And since February 2014, when the 
Russians began intervening in Ukraine, the “Kremlin has been de 
facto operating in a war mode, and Russian President Vladimir Putin 
has been acting as a wartime leader” (Trenin, 2017). The situation 
is aggravated by the apparent belief among the Kremlin elite of 
the impossibility of a satisfactory accommodation with the West. 
Weakening NATO and the EU is therefore a priority goal and operating 
from within each of the member states, taking advantage, in a 
pragmatic and non-ideological way, of any crisis or vulnerability seems 
both effective and efficient. 

Thus, Russia feeds both the populist left and the xenophobic right. Its 
aim is to spread division and distrust among disenchanted audiences, 
taking advantage of the context created by the crisis and existing 
prejudices.6 Hence RT and Sputnik give space to any politician with an 
anti-EU or anti-NATO agenda from the xenophobic right – represented 
by Nigel Farage of UKIP or Marine Le Pen of the Front National – to 
the populist left of Javier Couso of Izquierda Unida. It is also very 
frequent to give space to pseudo-experts, some without any other 
known background than being commentators on RT, Sputnik or 
Hispan TV.7 Others, like the Holocaust denier Ryan Dawson, are 
portrayed by RT as human rights “activists”, while the neo-Nazi 
Manuel Ochsenreiter is introduced as “an analyst on the Middle East” 
(Pomerantsev & Weiss 2014: 15). 

The generated content is freely disseminated on YouTube with the aim 
of flooding social networks. It is important not to lose sight of the fact 
that Facebook allows the audience to be segmented by preferences 
and opinions. This platform is increasingly the main means by which 
the bulk of the population gets informed. According to a study by 
the Pew Center in May 2016, 62% of the adult population in the US 
currently use this social network as a source of news (Gottfried and 
Shearer, 2016). If we take into account i) the saturation of Facebook 
with fake news about Hillary Clinton during the election campaign 
(Silverman, 2016), ii) the narrow margin of just one point by which the 
electoral result was decided in four key states (Wisconsin, Michigan, 

4.	 Communication by email with the 
press office of Sputnik News on May 
23 2017.

5.	 Especially in the opinion columns by 
invited authors in “Russia Beyond 
The Headlines”.

6.	 The (fake) “Lisa case” about the 
13-year-old Russian girl who was 
allegedly kidnapped and raped by 
three Muslim refugees is a good 
example. 

7.	 Hispan TV is an Iranian state-owned 
news channel.



WHEN THE RUSSKIY MIR AND THE SPANISH-SPEAKING WORLD MEET: RT AND SPUTNIK IN SPANISH 

66
2017

Florida and Pennsylvania), and iii) the ability to artificially amplify and 
orient narratives through the use of automated accounts on Twitter by 
actors such as the Internet Research Agency (IRA), known as the St. 
Petersburg trolls factory, it is easy to see the destabilising potential this 
machinery and these practices entail for any electoral process that takes 
place in a free and democratic environment. That is to say, the Kremlin 
takes advantage of the open Euro-Atlantic framework, converting a 
democratic strength into a potential strategic vulnerability. At the same 
time it tries to turn Russia into a digital fortress with traffic and contents 
strongly controlled by the state and with severe penalties for any 
minimum infringement of the legislative framework adopted.

RT, Sputnik in Spanish

RT launched its Spanish version in 2009. According to Victoria 
Vorontsova, director of the Spanish channel, “RT is already watched 
by some 70 million people in 38 countries around the world. In 10 
European countries, including Spain, there are 36 million viewers 
a week, and the Spanish channel is part of the state broadcaster 
networks in Argentina and Venezuela. Its contents are as well 
included in the programming of national channels in Ecuador, Bolivia, 
Peru, Mexico and other Latin American countries”.8 Again, it is 
difficult to verify the accuracy of these figures; however, RT in Spanish 
is aimed at a global audience of more than 550 million speakers, 
including about 40 million in the US.9 In addition, the Twitter account 
of the Spanish channel has almost 3 million followers and the Spanish 
version of its website reaches 24 million page views per month, 15% 
of which come from Spain, largely redirected from social networks.

Regarding Sputnik’s Spanish service, the teams “work mainly from 
Montevideo, Madrid and Moscow, keeping in close contact with 
Sputnik journalists from all over the world to [produce] relevant 
stories for a Spanish-speaking audience”. The company declines 
to discuss the content of the economic agreements reached with 
Spanish media such as Público. When asked about it, the corporation 
replies: “We only discuss commercial figures with possible commercial 
partners”.10 It is also worth mentioning the agreements reached by 
Sputnik with the Costa Rican newspaper El País and the Nicaraguan 
newspaper El Nuevo Diario under very advantageous conditions 
for these journals. The Russian agency also signed a cooperation 
agreement in March 2017 with the Cuban news agency Prensa 
Latina in an attempt to boost “the development of Sputnik in Latin 
America”, in the words of its editor in Cuba, Sergey Kochetkov.11

Likewise, the ironclad internal control of the information carried 
out in both RT and Sputnik is noteworthy. When one of the authors 
of this article contacted RT’s board of directors for a report on 
the impact of their service in Spanish, they immediately issued a 
circular prohibiting their staff from speaking with other media, even 
those reporters willing to give a positive view of their work in the 
broadcaster. Likewise attempts to interview journalists working for the 
Sputnik service in Spanish were unsuccessful: the management vetoed 
these interviews, submitting a standard communication via email in 
which “official” information about the agency is provided.

8.	 Interview with Victoria Vorontsova 
by email in January 2017.

9.	 According to the Instituto 
Cervantes, 472 million people speak 
Spanish as their mother tongue. 
If those with limited competence 
and those learning it are included 
then the number increases to 567 
million, including 42 million native 
speakers in the US and 15 million 
with limited competence. See: “El 
español: una lengua viva: Informe 
2016,” Instituto Cervantes, 

	 https://cvc.cervantes.es/lengua/
espanol_lengua_viva/pdf/espanol_
lengua_viva_2016.pdf.   

10.	 Communication by email with the 
press office of Sputnik News, on 
May 23, 2017.

11.	 See:  http://www.diariodecuba.com/
cuba/1490111511_29807.html. 

https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2016.pdf
https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2016.pdf
https://cvc.cervantes.es/lengua/espanol_lengua_viva/pdf/espanol_lengua_viva_2016.pdf
http://www.diariodecuba.com/cuba/1490111511_29807.html
http://www.diariodecuba.com/cuba/1490111511_29807.html


67
NICOLÁS DE PEDRO AND DANIEL IRIARTE

2017

In any case, in contexts such as Latin America, the influence of 
these media is not negligible. The Venezuelan TV teleSUR directly 
picks up the RT signal in Spanish for several hours a day, which 
increases its penetration in several countries of the continent. This 
places its contents among the most watched in Cuba, where most 
households do not have access to other television stations except 
those authorised by the government itself, as is the case with 
teleSUR. In addition, more than 660 small cable TV providers offer RT 
in Spanish throughout the American continent and Spain, and some 
70 local or national channels fill spaces with their content, according 
to the coverage data of the chain itself, which also claims to be 
present in 315 Spanish hotels.12

In the Latin American environment, the stance of these media 
is clearly on the political left, unlike other versions, such as the 
RT portals in French and German, where the ideas related to the 
xenophobic right are further enhanced, which has put them in the 
spotlight since the “shift  to the right” experienced by numerous 
governments in Latin America. In June 2016 Mauricio Macri’s 
administration ordered the suspension of this channel’s broadcasts on 
the Argentine Digital Television system (agreed by President Cristina 
Fernández de Kirchner and Vladimir Putin himself in 2014), a politically 
motivated decision in the eyes of most observers.13 The measure was 
reversed after the intervention of the Russian Foreign Ministry and 
intense diplomatic work from Moscow.

The populist left on both sides of the Atlantic usually welcomes the 
rise of media like RT in Spanish because it offers a platform to amplify 
its messages. This sector of the left considers that “the multimedia 
concentration favours the manipulation of messages as the censorship 
laws imposed by governments [and] the free flow of information 
[entails] in practice the freedom to monopolize certain markets” 
(Quirós, 1995: 7).14 This paradigm explains the interpretation of RT as 
an extension of the “voices of the debate” and, additionally, as a TV 
channel that claims to give voice to views that are alternative to and 
critical of the establishment. It is perfectly summarised by Érika Ortega 
Sanoja, RT correspondent in Venezuela in her presentation on RT’s 
website: “RT is a counterweight: an alternative to the transnational 
hegemonic media that have turned disinformation into a weapon of 
war. Thus, to practice journalism in this important broadcaster means 
to be part, as the Liberator Simón Bolívar said, of the ‘artillery of 
thought’”.15

However, the Spanish versions of RT and Sputnik have been used 
for disinformation operations of the highest relevance and impact, 
such as the fake Spanish air traffic controller, Carlos Spainbuca, 
who offered information/alternative facts from his alleged location 
at the Boryspil Airport in Kiev on the crashing of flight MH17 in 
July 2014. Despite the fact that the Carlos case had already been 
debunked, President Putin himself did not hesitate to refer to him as 
a reliable source during Oliver Stone’s interview in September 2015 
(Schreck, 2017). Thus, NATO and EU member states such as Spain 
face an exceptionally disturbing challenge which threatens to convert 
strengths such as the free flow of information and the open and plural 
nature of European societies into a strategic vulnerability.

12.	 See: https://actualidad.rt.com/acer-
ca/cobertura.

13.	 Just few days later, June 29, Macri 
ordered the cancellation of teleSUR 
broadcasting as well. 

14.	 Against this background the famous 
statement made by Pablo Iglesias, 
leader of the Podemos party, that 
the “existence of privately owned 
media is an attack against freedom 
of speech” can be understood. 
See: https://www.youtube.com/
watch?v=ebJKDckwUhE.

15.	 See: https://actualidad.rt.com/
equipo/view/205904-erika-sano-
ja. This correspondent’s profile is 
particularly noteworthy. She is not 
only expressing open support for 
a Bolivarian agenda but takes part 
actively in politics as a member of 
the National Assembly as represent-
ative of the Partido Socialista Unido 
de Venezuela (PSUV). A TV anchor 
in the US, Eva Golinger, also has this 
mixed profile of journalist and activ-
ist, but the team members of RT in 
Spanish are mostly young journalists 
with no significant previous profes-
sional track record and apparently 
very limited knowledge of Russia.

https://actualidad.rt.com/acerca/cobertura
https://actualidad.rt.com/acerca/cobertura
https://www.youtube.com/watch?v=ebJKDckwUhE
https://www.youtube.com/watch?v=ebJKDckwUhE
https://actualidad.rt.com/equipo/view/205904-erika-sanoja
https://actualidad.rt.com/equipo/view/205904-erika-sanoja
https://actualidad.rt.com/equipo/view/205904-erika-sanoja


WHEN THE RUSSKIY MIR AND THE SPANISH-SPEAKING WORLD MEET: RT AND SPUTNIK IN SPANISH 

68
2017

References 

Герасимов В .  В .  “Ценнос ть науки в  предвидении”,  Военно-
промышленный курьер, no. 8(476). 27 февр. (2013)  (on line) http://
www.vpk-news.ru/articles/14632.

Giles, Keir. Handbook of Russian Information Warfare. Research 
Division, NATO Defense College, November 2016. (on line)  http://
www.ndc.nato.int/news/news.php?icode=995.

Gottfried, Jeffrey and Shearer, Elisa. “News Use Across Social Media 
Platforms“. Pew Research Centre (May 26, 2016) (on line) http://
www.journalism.org/2016/05/26/news-use-across-social-media-
platforms-2016/.

Gressel, Gustav. “Russia’s quiet military revolution and what it means 
for Europe”. Policy Brief (October, 2015). European Council on 
Foreign Relations (on line)  http://www.ecfr.eu/page/-/Russias_Quiet_
Military_Revolution.pdf. 

Hansen, Flemming Splidsboel. Russian Hybrid Warfare. A study of 
disinformation. DIIS Report, no. 6 (2017)  (on line) http://pure.diis.dk/
ws/files/950041/DIIS_RP_2017_6_web.pdf. 

ICA (Intelligence Community Assessment). “Assessing Russian 
Activities and Intentions in Recent US Elections”. Office of the 
Director of National Intelligence of the U.S. (January 6, 2017) (on line) 
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf.

Lucas, Edward and Pomeranzev, Peter. Winning the Information War: 
Techniques and Counter-strategies to Russian Propaganda in Central 
and Eastern Europe. Center for European Policy Analisis (CEPA). 
Washington, August (2016)  (on line) https://cepa.ecms.pl/files/?id_
plik=2773.

Pomerantsev, Peter and Weiss, Michael. The Menace of Unreality: 
How the Kremlin Weaponizes Information, Culture and Money. 
Institute of Modern Russia & The Interpreter  (2014) (on line) https://
cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1393/12/26/950303_869.pdf. 

Quirós, Fernando. Estructura internacional de la información. Editorial 
Síntesis, Madrid (1995).

Schreck, Carl. “’That Awkward Moment’: Putin Cited Debunked 
MH17 Claims in Oliver Stone Interview”. RFERL (September 1, 2017) 
(on line) https://www.rferl.org/a/putin-debunked-spanish-air-traffic-
controller-claims-oliver-stone-interview/28709936.html.

Silverman, Craig. “This Analysis Shows How Viral Fake Election 
News Stories Outperformed Real News On Facebook”. Buzzfeed 
News (November 16, 2016), (on line) https://www.buzzfeed.com/
craigsilverman/viral-fake-election-news-outperformed-real-news-on-
facebook?utm_term=.tim09LZEJ#.tjAd29v48.

http://www.vpk-news.ru/articles/14632
http://www.vpk-news.ru/articles/14632
http://www.ndc.nato.int/news/news.php?icode=995
http://www.ndc.nato.int/news/news.php?icode=995
http://www.journalism.org/2016/05/26/news-use-across-social-media-platforms-2016/
http://www.journalism.org/2016/05/26/news-use-across-social-media-platforms-2016/
http://www.journalism.org/2016/05/26/news-use-across-social-media-platforms-2016/
http://www.ecfr.eu/page/-/Russias_Quiet_Military_Revolution.pdf
http://www.ecfr.eu/page/-/Russias_Quiet_Military_Revolution.pdf
http://pure.diis.dk/ws/files/950041/DIIS_RP_2017_6_web.pdf
http://pure.diis.dk/ws/files/950041/DIIS_RP_2017_6_web.pdf
https://www.dni.gov/files/documents/ICA_2017_01.pdf
https://cepa.ecms.pl/files/?id_plik=2773
https://cepa.ecms.pl/files/?id_plik=2773
https://cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1393/12/26/950303_869.pdf
https://cdn.mashreghnews.ir/old/files/fa/news/1393/12/26/950303_869.pdf
https://www.rferl.org/a/putin-debunked-spanish-air-traffic-controller-claims-oliver-stone-interview/28709936.html
https://www.rferl.org/a/putin-debunked-spanish-air-traffic-controller-claims-oliver-stone-interview/28709936.html


69
NICOLÁS DE PEDRO AND DANIEL IRIARTE

2017

Smith, D.J. “How Russia Harnesses Cyberwarfare”, Defense Dossier. 
American Foreign Policy Council, no. 4 (August, 2012), p. 7-11. (on 
line)  http://www.afpc.org/files/august2012.pdf.

Trenin, Dmitri. “Demands on Russian Foreign Policy And Its Drivers: 
Looking Out Five Years”. Carnegie Moscow Center (August, 2017) (on 
line) http://carnegie.ru/commentary/72799.

http://www.afpc.org/files/august2012.pdf
http://carnegie.ru/commentary/72799



